چگونه از رفتارشناسی disc در جهت بهبود روابط خود با اطرافیان استفاده کنیم

یکی از بزرگترین چالشهای ما در محیط کار و خانه، رابطه ما با اطرافیان است. بسیاری از مواقع پیش میآید که طرف مقابل ما، بهخودیخود فرد بدی نیست، اما عدم توانایی ما در ایجاد ارتباط مؤثر با او باعث میشود که باهم چالش همیشگی داشته باشیم. سؤال اینجاست که چگونه میتوان این نوع روابط را بهتر کرده و این چالشها را از بین برد.
رفتارشناسی disc چیست؟
رفتارشناسی DISC ابزاری برای ارزیابی و سنجش صفات رفتاری و شخصیتی افراد است. رفتارشناسی دیسک رفتار و شخصیتهای افراد را به ۴ ویژگی اصلی تقسیم کرده و با تحلیل رفتار فرد، میزان این ۴ ویژگی در شخصیت او را ارزیابی کرده و با جمعبندی و تحلیل، تیپ شخصیتی او را شناسایی میکند. این ابزار بدون قضاوت و ارزشگذاریِ صفات رفتاری افراد، به دنبال فهم آنها بوده و از این طریق به شناسایی شخصیت افراد و نحوه تعامل آنها با محیط پیرامونشان میپردازد.
در این مورد توصیه میکنم یادداشت «رفتارشناسی DISC چیست» را حتماً بخوانید.
درصورتیکه با اصول رفتارشناسی DISC آشنا شده و آنها را یاد بگیریم، میتوانیم به کمک این ابزار تیپ شخصیتی اطرافیان خود را تشخیص دهیم. وقتی تیپ شخصیتی اطرافیان خود را تشخیص دهیم، نحوه تعامل خود با آنها را متناسب با تیپ شخصیتی آنها میکنیم و درعینحال درک بهتری از رفتار آنها خواهیم داشت. همه اینها باعث تعامل و ارتباط بهتر ما با اطرافیان ما خواهد شد.
خواندن یادداشت «آشنایی با تیپ های شخصیتی DISC» کمک بسیاری در این زمینه به شما میکند.
تعامل با اطرافیان متناسب با تیپ شخصیتی آنها
همانطور که گفتیم برای تعامل بهتر با اطرافیان، باید تیپ شخصیتی آنها را در ارتباطات خود با آنها در نظر بگیریم. رفتارشناسی DISC، افراد را از لحاظ صفات رفتاری به ۴ دسته کلی تقسیم میکند. این ۴ دسته عبارت هستند از؛ D، I، S و C. در ادامه درباره نحوه تعامل با هرکدام از این ۴ دسته نوشتهایم.

نحوه تعامل با افراد با D بالا
تیپ شخصیتی D، فردی قوی اراده، مُصِر و دارای تفکر مستقل است. خصلتهایی مانند کنترل گرایی، قدرتطلبی و خودنمایی از خصلتهایی است که مربوط به تیپ شخصیتی D است. افرادی که تیپ شخصیتی D در آنها پررنگ است و یا اصطلاحاً D آنها بالا است، قدرتمند، خودمحور، جاهطلب، سلطهجو و اصیل هستند. افراد تیپ شخصیتی D از حل مشکلات و دستیابی به اهداف لذت میبرند. آنها در مورد مسائل بهسرعت تصمیم میگیرند و با افرادی که وقت زیادی برای تصمیمگیری و انتخاب میگذارند بهشدت مشکل دارند.
هنگام برخورد با یک فرد D بالا، آماده و با اعتمادبهنفس بوده و محترم باشید. استدلالهای خود را برای این افراد تا جای ممکن هوشمندانه و موجز بیان کنید، درغیراین صورت، احساس میکنند در حال تلف کردن وقت آنها هستید. وقتی دلایل خود را بیان میکنید، به نتیجه کار تأکید کنید، چراکه این افراد کاملاً نتیجه گرا هستند.
با افراد D بالا بحث بیهوده نکنید، زیرا آنها علاقهای به بحث ندارند. همچنین جزئیات هیچ اهمیتی برای آنها ندارد. درعینحال از شنیدن جمله «داری اشتباه میکنی» متنفر هستند؛ بهتر است اشتباه آنها را غیرمستقیم گوشزد کنید.
نحوه تعامل با افراد I بالا
تیپ شخصیتی I، فردی خوشبین، بهشدت دوستانه، پرانرژی و برونگرا است. افراد تیپ شخصیتی I موجوداتی اجتماعی هستند. این تیپ شخصیتی دوستان بسیار زیادی دارد و علاقه زیادی به دوست داشته شدن از سوی دیگران دارد. این تیپ شخصیتی بهشدت الهامدهنده بوده و موجود جالبی است. کار با دیگران و آشنا شدن با افراد جدید از علائق تیپ شخصیتی I است. افراد تیپ شخصیتی I دیگران را بر خود و درعینحال مردم را به کار ترجیح میدهند.
با افراد I بالا همچون یک دوست رفتار کنید. برای بیان مسائل کاری از روشهای جذاب استفاده کنید تا آنها حوصله شنیدن آن را داشته باشند. فراموش نکنید که رابطه دوستانه خود با آنها را حفظ کرده و درحد ممکن مسائل شخصی یکدیگر را باهم به اشتراک بگذارید. برای احساسات این افراد اعتبار زیادی قائل شوید.
آمار و ارقام خشکوخالی اصلاً برای آنها جذاب نیست و توقع نداشته باشید که خودشان آمار را تحلیل کنند. بههیچعنوان با آنها خشک و رسمی نباشید و همچنین هرگز به آنها نگویید که عضوی عادی در مجموعه هستند.
نحوه تعامل با افراد S بالا
افراد تیپ شخصیتی S افرادی آرام، دوستانه و بسیار وفادار هستند. تیپ شخصیتی S دایره کوچکی از دوستان بسیار صمیمی دارد. این تیپ شخصیتی به دنبال نظم و ثبات بوده و همچنین صلحطلب است. افراد تیپ شخصیتی S در رفتارشناسی DISC، صبور و پیگیر هستند. این افراد از خَلق محیطی آرام و هماهنگ لذت میبرند. افراد با S بالا دوست دارند با قوانین و انتظارات روشن و صریحی مواجه باشند.
در تعامل با افراد دارای S بالا از بیان دیدگاههای مثبت دریغ نکنید. وقتی از تغییرات بزرگ در محیط کار صحبت میکنید، فراموش نکنید که به آنها اطمینان بدهید که شغل خود را از دست نخواهند داد. وقتی به آنها اطلاعاتی ارائه میدهید، زمان کافی برای تصمیمگیری در اختیارشان بگذارید. دادن اطمینان قلبی جزو برنامه همیشگی شما در تعامل با آنها باشد.
با این افراد خیلی دستوری نبوده و در تقابل با آنها قرار نگیرید. وارد حریم شخصی آنها نشوید و از آنها نخواهید کاری را که خلاف میل باطنی آنها است انجام دهند. هرگز دستاوردهای آنها را کوچک نشمارید.
نحوه تعامل با افراد C بالا
این تیپ شخصیتی، فردی کند و با تفکر انتقادی است. فرد با C بالا، فردی آرام و منفعل است که مصمم به انجام ۱۰۰ درصد درست کارها است. این فرد تحلیلگر بوده و قبل از گرفتن تصمیم، روی تمامی جنبههای آن تحقیق میکند. تیپ شخصیتی C به دنبال دقت و کیفیت بوده و بهشدت به جزئیات ریز توجه دارد. این افراد استانداردهایی سفتوسخت و انتظاراتی غیرواقعی دارند.
برای استدلال در مقابل این افراد به میزان زیادی به آمار و ارقام دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام بحث با آنها در نظر داشته باشید که کار راحتی در پیش نخواهید داشت. به آنها زمان کافی برای تحلیل اطلاعات بدهید. در مقابل آنها اعتمادبهنفس کافی داشته باشید، اما متکبرانه رفتار نکنید.
استدلالهای خود برای این افراد را بر مبنای شواهد و آمار ضعیف قرار ندهید و انتظار نداشته باشید با یک صحبت کوچک به نتیجه برسید. هرگز با آنها از روی قدرت برخورد نکنید و نگاه از بالا نداشته باشید.
چگونه رفتارشناسی DISC را یاد بگیریم؟
در بالا درباره تعامل با افراد بر مبنای رفتارشناسی DISC توضیح کوتاهی دادیم. البته که این میزان از اطلاعات کافی نیست و برای تشخیص تیپ شخصیتی افراد نیازمند اطلاعات و آموزشهای بیشتری خواهید بود.
در حال حاضر در سراسر ایران کلاسهای آموزش رفتارشناسی DISC توسط افراد مختلفی تدریس میشود. با مراجعه به این کلاسها میتوانید در عین اینکه تیپ شخصیتی خود را بفهمید، یاد بگیرید که چطور میتوانید تیپ شخصیتی دیگران را کشف کرده و چگونه با آنها با بر مبنای تیپ شخصیتی خود رفتار کنید.
پریسا موسائی، مدرس رفتارشناسی DISC بوده و یکی از فعالترین افراد در برگزاری دورههای مجازی و حضوری آموزش رفتارشناسی DISC در تهران است. برای ثبتنام و اطلاع از تاریخ برگزاری کلاسهای رفتارشناسی DISC پریسا موسائی، میتوانید با شمارههای درجشده در سایت تماس بگیرد و یا به صفحه تماس با من مراجعه کنید.